Energitjuv

Min blogg börjar bli en fotoblogg men jag älskar att fota vackra bilder och i Schweiz kan jag inte låta bli att fota. Korten blir ju hur fina som helst. Vaknade med ösregn imorse och Elias sov ända till halvtio med ett uppvaknade runt 6 för välling. Han börjar mer och mer hoppa över nattmålet och det är såå skönt att äntligen få sova mer på natten. Men jag har såå svårt att komma i säng om kvällarna. Har ingen lust att gå och lägga mig runt 23 utan det blir tolv eller ännu senare.

Igår kom grannkärringen sent o knackade på dörren och undrade va vi höll på med för det dunkade och lät så mycket. Vi har tunga persienner som man ska dra i ett tjockt band för att det ska gå ner och det gjorde jag några ggr men det lossnade inte ändå.

Hon undrade om vi höll på o förstörde nånting och frågade om hon fick komma in i sovrummet för att kika. Men jag va emot det direkt men T lät henne komma in. Hon gick grundligt igenom och berättade hur jag skulle göra så jag inte hade sönder de. Jag lät väldigt irriterad tbx och påpekade att mitt barn låg och sov i samma rum. Men hon bryddde sig inte.

Jag blev så sur efter hon hade gått iväg för det är inte första gången hon är på oss om saker o ting. I söndags när vi flyttade in fick vi en genomgång hur viktigt det va att låsa dörren varje gång vi gick ut för det har varit inbrott här. Alltså en ytterdörr till huset...det är 3 lägenheter i huset. Hon gick igenom noga tvättmaskinen hur den funkade som jag va dum i huvudet och aldrig hade tvättat nångång. Hon påpekade hur viktigt det va att städa noga efter sig; ta bort hårrester i tvättmaskinen och skura golvet så inte låg ett skräp kvar.

Gården får vi inte vara på förutom när vi ska slänga komposten och cykeln som T har måste han ställa runt hörnet så den inte syns utifrån. Det är säkert nåt mera som vi inte får som hon kommer att berätta för oss EN dag. Åh sura energislukande människor försöker jag undvika så mycket det går.

Kompostera är jag inte van med, men här självklart har vi en grön hink som vi måste slänga allt som går att förmultna och sen ska vi ösa ner det i tunna på gården. Glömde säga att dagen efter vi flyttade in så påpekade hon att vi inte skulle smälla så hårt i dörrarna när vi gick ut och in för det lät så mycket ovanför henne då. Sen sa hon snabbt att det inte är så barnvänligt här för det är en liten trappa upp till våran lägenhet. Kanske 6 steg bara och det går hur galant somhelst o dra vagnen upp o ner där. Det va en tydlig hint om att hon INTE ville ha barn här i huset! Jag kommer inte att vara här hela tiden, för jag måste åka hem till mina andra barn som jag längtar efter. Men Sverige saknar jag inte än för det hur bra somhelst här med värme och bad i närheten. Men huvaligen va dyrt det är. Kom inte ihåg att det kostade såhär mycket förut. Här o häpna nu...för en påse med kanske mjölk, yoghurt, bröd, pålägg, ägg, och köttfärs kostar 45 chf och det är ungefär 333 kr!! Lönerna här är ju mycket högre och dels har de lägre skatt, men jag är INTE van att betala såhär mycket!

Hon är väl sur att hon har fått en barnfamilj här istället för kvinnan som bor här annars som har mozart i skivspelaren och ingen teve o jobbar hela dagarna.. Hon är van att det är tyst och lugnt här annars. Hon är en typiskt  noggrann Schweizare som har bott här i alla sina dar.  Och är det ngn som kommer o ändrar på ngt eller stör så blir hon galen.

Elias är inte direkt tyst han heller som slänger leksaker på golvet så det dånar om det. HOPPAS det hörs upp till henne.
Tänk att en människa kan få en att tappa humöret, men jag kommer minsann att säga till om hon tar ett övertramp till,

VARFÖR KAN JAG ALDRIG FÅ TREVLIGA GRANNAR?! Hemma i Sverige har jag inga otrevliga men ingen som man vill umgås med.

Lägger in lite vackra bilder som jag tog idag lite senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0