Singen-Scwarzwald-Frankrike-Schweiz

Här kommer en kort sammanfattning av helgen.

Kom iväg alldeles för sent än va vi hade sagt från början till Tyskland där vi skulle ha en härlig helg.
Det blev inte hotellet vi hade tänkt från början för det låg för långt bort men det blev ett annat ok hotell.
Nyöppnat Hollidag Inn Express, men jag föredrar "Gasthaus" eller "Pensionat" för de är mycket mysigare
och känns mer som man har ett privat boende.
Varför finns det alltid tjocka duntäcken på hotell? Fast det är ac så blir jag svettig av tjocka täcken. Måste alltd plocka ur täcket och ligga bara med påslakanet, men under nattens gång så lägger jag på mig täcket för jag fryser :)


Ett typiskt "Gasthaus"


En lång och god hotellfrukost med många espressos för jag ville vakna och vara pigg på lördagen.
Vi fortsatte mot vårt mål vi hade och det är dit många fransmän, tyskar, schwizare föredrar för att tillbringa helgerna för att få andas ut och vandra. Jag pratar alltså om Schwarzwald. Ni som inte känner till Schwarzwald (Svarta skogen) är ett bergsområde,i sydvästra delen av Tyskland. Högsta berget är Feldberg som ligger 1 493 meter över havet.

Men innan vi kom dit så stannade vi till i  den vackra byn Singen med sina gamla byggnader och kullerstensgator. Där strosade vi i flera timmar och åt och njöt av det goda.


Vackra Singen (symaskinen Singer kommer härifrån)
 
Min favoritöl weissbier kristall Fürstenburg

Min chokladglass

Thomas jordgubbsglas med sås och frukt

En portal i alla håll när man skulle ut från byn


En storslagen natur i Schwarzwald


Vandring är ett måste när man är där för det finns hundratals leder att gå på, så man får andas frisk luft och kroppen tillsätts med nya röda blodkroppar så man blir pigg i flera dagar efteråt.


Fantastisk utsikt över Schwarzwald

Här kan man andas och få nya krafter

Små sjöar som är minnen av istiden finns i södra Schwarzwald, såsom Feldsee

Schwarzwald är inte bara Schwarzwaldtårta! Det är framförallt vidsträckta vyer, blommande ängar, präktiga bondgårdar och pittoreska hus med halmtak. Schwarzwald har gamla traditioner som rekreationsområde med hög bergsluft och friskt källvatten, men här finns också Tysklands sydligaste vinområde och högsta vattenfall. För att inte tala om världens största gökur!

Sov äntligen över på ett pensionat högt upp med en egen balkong med en wunderbar aussicht och makalös solnedgång.


Från balkongen

En gulröd sol på väg ned i horisonten

Där satt vi tills det blev becksvart och började se himlen full med sjärnor. Det var som i sagornas värld där man sitter och har hela universum över sitt huvud och sitter och filosoferar om livets början och dess slut.

Måste berätta att efter vi hade suttit där i en timme så såg vi ett fantastiskt sjärnfall som såg ut som raket som föll ned ifrån himlen. Det gick inte så fort som det brukar utan vi såg den i flera sek. Efter en kanske 20 min så såg vi kanske tre till men de gick mycket fortare än första.


Ska man inte önska sig ngt när man ser ett sjärnfall?

Nu har jag läst på lite om vad ett stjärnfall är och det är ju inte stjärna som faller utan det kan vara svävande partiklar, nederbörd eller fenomen av optisk eller elektrisk natur.
 
Denna betydelse av ordet har givit upphov till begreppet meteorologi. inskränkt bemärkelse avses stjärnfall, det ljusstreck som kortvarigt syns på stjärnhimlen när en liten interplanetär kropp, en meteoroid, med hög hastighet faller in i jordatmosfären.

Har ni sett ett sånt här ljussken?

Ljusskenet uppstår på cirka 100 km höjd, när meteoroiden förångas vid kollision med luftmolekylerna. De flesta meteoroiderna når dock aldrig jordytan. De som når jordytan kallas meteoriter. Under en mörk och molnfri natt ser man normalt 5-10 meteorer i timmen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0