Dröm som kan bli verklighet!


Mexico, Cancun 


Playa del Carmen

Vaknade imorse helt urlakad men dagen blev bättre än väntat. Linda ringde och hon sa bestämt att vi skulle ses på stan för en fika (tack linda!...det kommer att gå bra på onsdag på ditt nya jobb!), fast jag egentligen skulle bara vilja sova bort den här dagen. Har varit på så dåligt humör sista tiden och det beror på två saker...tant röd och T. Nu har jag ju tanten kommit på besök och T har äntligen hört av sig så nu vet jag att han lever. Vi pratade om att jag hade hittat en jättebillig resa till Cancun i Mexico som de nästan slumpade bort på Apollo.se för det finns bara en plats kvar på flyget och då blir jag borta i 2 veckor.

Frågan är klarar sig lille Elias av en sån långresa på 12 timmar...ingen mellanlandning. Han kommer att få sitta i mitt knä eller ligga på golvet i den mån det går. Hur ska han kunna sova då som är van att sova i sin säng. Det är upp mot 30 graders värme där nu och väldigt fuktigt. Alltså tropiskt klimat.

Han har inte fått alla sina vaccinationer än, men vi kommer ju inte att luffa omkring men det är ju mycket folk överallt. Iallafall i Cancun som är en storstad som jag absolut inte vill stanna utan det blir en övernattning i som ingår i resan. Just nu håller han till i Playa del Carmen och såhär står det om det stället: Fantastiska korallstränder och sevärdheter i världsklass!

För ett tiotal år sedan var Playa del Carmen bara en mexikansk liten by, med några få hotell vid en makalöst vacker strand. Byn har växt och är idag en av Yucatanhalvöns största turistorter. Men charmen finns fortfarande kvar. Liksom stämningen. Här lever du ett avslappnat strandliv i shorts och sandaler.

Hemlagade fajitas och liveband på stranden
Längs huvudgatan, 5th avenue, finns mängder med mexikanska och internationella restauranger. Här är det mest turister som håller till. Tar du dig bara ett par kvarter upp hamnar du mitt i det mexikanska vardagslivet med hemlagade fajitas, guacamole och en härlig blandning av semesterfirare och lokalinvånare. Vill du sedan ta en drink finns flera mysiga barer att välja mellan. Många ligger direkt på stranden och här är det riktigt romantiskt, med små bord i sanden och tända lyktor.

Kritvit strand och fantastiska sevärdheter
Stranden i Playa del Carmen anses vara en av världens bästa. Flera kilometer lång med kritvit korallsand och turkosblått vatten. En bit ut, speciellt kring ön Cozumel som bara ligger en kort båttur bort, väntar korallrev och några av världens främsta dykplatser.

Mayakultur i massor
Men det är inte bara stränderna som håller världsklass. Det gör även sevärdheterna. Hela Yucatanhalvön genomsyras av mayaindianernas uråldriga kultur och bara några timmar från Playa del Carmen väntar imponerande ruinstäder som Chichén Itzá, den i särklass bäst bevarade, och Uxmal. Och ännu närmare, ca 45 minuter söderut med buss ligger ruinerna vid Tulum.

Kan man bli annat än sugen på att resa då!



Ska ringa bvc imorgon höra om de vill avråda mig att åka. Mitt hjärta säger åk och min hjärna säger stanna, för det blir en jobbig och varm resa. Men samtidgt när jag googlar om andra som har åkt till Thailand t ex, de har tyckt att den här åldern på barnet är perfekt att resa med innan de börjar krypa eller gå för då vet man att de ligger mest stilla.

Om jag åker dit så ska jag verkligen inte luffa omkring som när vi va till Costa Rica för då blev vi rånad två ggr. Och Mexico city ska man absolut inte åka till som har hög brottslighet. Vi ska hålla sig bara vid kusten och njuta av bad och sol!

Men imorgon kan det bara försent och någon annan har nappat på sista platsen, men ack va nära jag va då :-)

Jag har ju inte bara mig själv att tänka på längre utan ett litet barn oxå och jag vill inte det ska gå åt skogen. Vill ha min drömsemester! Vill ju ha sol!!!!!!


Kommentarer
Postat av: Madeleine

Jag tror absolut inte att det är någon fara för er att resa iväg.

Flera barnfamiljer drar utomlands utan problem, lite mer o tänka på bara kan jag tro.

JAG VILL OCKSÅ ÅKA :(



Sv:



Jag blev jätte arg, så arg så jag skrek.

Usch jag har fått skrikit mkt de senaste dagarna/månaderna...

Men äntligen till helgen går första lasset med möbler till min egna lägenhet.

Så illa sagt av den här tanten som är en släkting till mig.

Jag blev helt förstörd, ledsen och jätte arg!

Mitt barn hade fått det perfekt ihop med mig, sen kan hon ju inte säga att jag och M hade skiljts åt eftersom jag tror att vi skildes åt pga att sorgen blev för mkt för vår relation.



Hade Philip legat kvar i magen eller överlevt så hade vi garanterat inte gått ifrån varandra...



Men skönt att han har hört av sig till dig.

Jag är likadan, blir nervös för mindre...

Man vill ju veta vart man har sina nära o kära...

Kramar om

2009-03-31 @ 01:44:03
URL: http://middemadde.blogg.se/
Postat av: MissC

Du ska abslout åka om du har möjlighet!!! Jag var med William 2ggr i Thailand (Han gick visserligen 1 1/2år) Han sov hela resan! De klara mer än vi tror!

Kram

2009-03-31 @ 09:11:10
URL: http://misscsus.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Som tur är har jag inte såna problem med min mamma.

Men det jobbiga är att man bott hemifrån så länge och plötsligt måste bo hemma igen.



Du kan inte ha haft det så enkelt i ditt liv, men allt som du gått igenom har gjort dig till den människan du är idag och du är nog starkare än många andra runt dig?

Så känner jag iaf att jag är, hade en del gått igenom vissa saker som jag gått igenom i mitt liv så hade dom nog inte valt att stanna kvar kan jag tro, känner mig starkare än många och det är den jag blivit av de jobbiga sakerna i livet...



Sen kan det vara bra att välja bland människor "oavsett" familj och rensa ut de som faktiskt inte gör nytta utan mer förstör.



Jag tror också att vi hade kunnat prata om hur mkt som helst om vi sågs hehe...



Och jag tror att det absolut går bra att åka flyg så länge.

M är flygvärd och de har barn med titt som tätt till te Thailand.



Kramar

2009-03-31 @ 10:04:38
URL: http://middemadde.blogg.se/
Postat av: catta

klart du skall åka gums!.. de är bästa tiden med barn...





fick lov att bvc att åka till thailand som vi skulle i början av mars då de fått minst en vacc... så är de ok>!

samt din kille har ju inte varit så mycket sjuk .så åk säger ja bara..



hade trista inte varit så sjuk hela tiden hade vi åkt till thailand...



pöös o trevlig dag på stan!

2009-03-31 @ 10:49:57
URL: http://hotmom.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Svårt det där med resan. Det kan gå jätte bra men det kan ju även bli en "tråkig" resa. Ska väl inte vara negativ nu men man får väl tänka på båda delarna.

Många åker ju utomlands med sina små :-)

Men jag hade nog inte gjort det men det är bara för jag tyckte 12 timmars resan till Thailand var jobbig :-)

Men det kommer säkert gå jätte bra om du nu bestämmer dig för det.

Varför bjöd inte T med dig och Elias?



Har inte kollat upp kostnaden för Bailine men funderar på göra det. Men som vanligt så sjuter jag bara upp det :-)

Jadu hade jag vetat att du också velat ha krypskydden hade jag självklart beställt åt dig men tänkte inte ena på att fråga.

Men de finns bl a på denna sida http://lillabebben.jetshop.se/

Finns inte i butik i Uppsala vad jag vet men jag har inte direkt kollat heller.

Kram

2009-03-31 @ 11:39:41
URL: http://sebbella.blogg.se/
Postat av: Saga

Åhh, den resan låter helg underbar! Hoppas att det går bra för er att åka, om inte så kanske ni kan hitta någon billigare resa till ett lite kallare land. Mamma och pappa var i Madrid nyligen och där var det 24 grader och jätte härligt sa dom, så det finns ju olika alternativ =)



Kramar!

2009-03-31 @ 13:03:47
URL: http://mammasaga.blogspot.com
Postat av: Anonym

hoppas bvc ringt o lämnat goda nyheter?

va skönt med en så lång prommis



ja brukar ta en på 45-50 min, lagom runda. måste ha ett mål eftersom ja hatar att gå! heeheh men de var skönt, blir så svettig bara!



ja vi skall till egypten, åker den 5 maj stannar en vecka!

är makardi bay ngt , ligger lite utanför H...

skall bli så skönt! vi åker utan trista då läkaren avrått oss för att ta med henne pga hon är sååå mycket sjuk!:

så svårisarna tar henne, skall bli så underbart för egen tid!



ååå berätta sen vad de blir! pöös catta

2009-03-31 @ 17:39:07
Postat av: MissC

Jag tror snarare som du säger att det är vi vuxna som ser problemen oftast istället för möjlighterna ;) Ni skulle säkert få det underbart!!

Det viktiga är att du gör det som känns rätt för dig! :)



Treocomp fick det bli..! Kaffe hjälper INTE mot detta :(



Kram

2009-03-31 @ 22:20:25
URL: http://misscsus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0