LCHEF- Lite kolhydrater och ett högt fettintag


Har tittat på reprisen på "Fråga doktorn" och där är en kvinna som förespråkar denna metod som funkar jättebra enligt henne. Många doktorer har motarbetat henne och sagt att hon har haft fel, men nu har de fått ge vika för, hennes kunskaper har hjälpt ett stort antal människor. Doktor Dahlqvist som hon heter har också skrivit flera böcker om hur man följer en LCHF kost. En av böckerna heter "Doktor Dahlqvist guide till bättre hälsa.

Viktnedgång: Långsam.

Varaktighet: Hela livet, ett sätt att leva.

Fördelar: En diet som fungerar för de flesta.

Nackdelar: Bryter tabun om vad som är nyttigt.

Historia: LCHF står för Low Carb, High Fat. Dieten förespråkas av doktor Annika Dahlqvist. Doktor Annika Dahlqvist har en egen blogg på nätet där hon utförligt förklarar hur man ska äta för att följa en LCHF diet.

LCHF-metoden så här gör man

Alla kolhydrater bryts ned i magen till enkla sockerarter innan de upptas av tarmen och överförs till blodet. När detta händer så ökar blodsockret. Ett ökat blodsocker ger ökad produktion av hormonet Insulin. Insulin används av kroppen för bland annat fettlagring. När kroppen lagrar sitt överskott av näring i fettceller kan det leda till en lägre näringsnivå i blodet. Den lägre näringsnivån ger hungerskänslor vilket leder till att man vill äta igen. Detta ger upphov till en negativ spiral där konturnerliga hungerskänslor ökar på intaget av kolhydrater, vilket i sin tur ger hungerskänslor osv. Detta leder till ett för stort kostintag, där överskottet lagras i kroppens fettdepåer.

För att bryta detta mönster av återkommande hungerkänslor så kan man äta enligt en LCHF-diet.

Om du har valt att följa en LCHF diet så ät normala portioner tre gånger per dag av mat som är tillåten. Gå inte och var hungrig. Behöver du äta mer så gör det, men endast av mat som är tillåten. Se listan nedan.

    Följande är tillåtet att äta om man följer en LCHF-kost:
  • Fet frukt (Avokado och kokosfett).
  • Fett (Riktigt Smör och Bregott)
  • Fisk och skaldjur (Gärna feta fisktyper tex lax).
  • Fågel (kyckling eller kalkon.)
  • Grönsaker (Sparris, broccoli, Squash, aubergine, oliver
  • Kål (Blomkål, vitkål, brysselkål eller grönkål).
  • Kött (Lamm, vilt, gris och nötkött).
  • Matolja (Olivolja eller rapsolja).
  • Mejeriprodukter (Grädde, Cremé fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk, mjölk och fil).
  • Ost, (Gärna feta ostar, Philadelphia, Haloumi, Feta, Mozzarella eller keso).
  • Spenat, svamp, gurka och all sorts grönsallad).
  • Ägg (I alla former).
    Undvik att äta följande om du följer en LCHF-kost:
  • Charkvaror (Korv och alla typer som innehåller tillsatser som innehåller kolhydrater).
  • Frukt.
  • Kolhydrater i form av ris, majs, couscous eller bulgur.
  • Margarin (Alla typer).
  • Matolja (Majsolja,jordnötsolja, sojaolja och solrosolja).
  • Rotfrukter, (Potatis, pommes frites, kålrot, rödbeta etc).
  • Socker (Alla former, vit socker, brunt socker, sirap, honung ,godis etc).
  • spannmålsprodukter (Bröd, pasta och gröt. Även fullkornsprodukter)
  • Sötad mat & dryck (läsk, kakor, kaffebröd etc).
  • Tilltugg (Popcorn, chips och alla andra tilltugg som innehåller kolhydrater).
    Man kan äta lite av av nedanstående om man känner att man måste:
  • Alkohol.
  • Bönor och linser.
  • Choklad med hög kakaohalt, 65-70%.
  • Frukt.
  • Nötter, mandel, solrosfrön.

Kommentarer
Postat av: Saga

Det blir bra för byxorna, ska jag föra över pengarna eller ge till Linda när vi träffas? Jag ska ta ett kort sen så får du se hur dom sitter =)



Nu vet jag inte hur mycket jag har gått upp...har inte vägt mig sen inskrivningen på mvc... Jag vägde nog lite för lite när vi började försöka få barn så från att vi började försöka tills jag blev gravid gick jag upp en del kg bara för att jag "åt normalt" Jag ska till mvc imorgon så då lär jag få reda på det =)



God avokadon såg ut, jag ska nog gå och äta min avokado nu =)



Kram kram

2009-04-05 @ 10:37:31
URL: http://mammasaga.blogspot.com
Postat av: Christina

Hej..skall du köra denna diet??kan ju tala om att min systerson som var lite överviktig har gått ner 18 kg på knappt 3 månader...så fungerar gör den.kram

2009-04-05 @ 22:21:52
URL: http://leonletizialucas.blogspot.com/
Postat av: elin

Den funkar bra! Min mamma har levt efter "dieten" (hon vill inte kalla den för det) i snart två år och hon har tappat många kilon..

Jag vill också gå över helt till den nu, men jag tycker det är så svårt.. Bröd och pasta är så gottttt!

Har du testat?

2009-09-13 @ 19:24:39
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0