Recept på kladdkaka

Tips på recept på kladdkakor. Choklad sätter igång lyckohormonet seretonin ( signalsubstansen serotonin har till uppgift att balansera våra känslor och styr mående som hunger, glädje, irritation, ilska, välmående, livslust med mera.
och inte nog med det så kan det sätta fart i sänghalmen :-) Men helst ska det vara mörk choklad med hög kakaohalt. Nu har jag predikat klart. Det här måste ni göra en dag när ni inte vet va ni ska göra eller bara är sugen på nåt sött.



12-14 bitar

Kladdkaka med dajm-och nougattäcke:

4 ägg
3,5 dl socker
200 g mörk blockchoklad
(av bättre kvalitet 70-75% kakaohalt)
200 g smör
4 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
ströbröd
125 g nougat (tunt skivad)
200 g dajmkulor (2 påsar)

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 g
2. smält smör o choklad i vattenbad eller i mikron
3. blanda socker, vaniljsocker, kakao, salt och ägg ordentligt
4. blanda ned chokladblandningen i äggsmeteten, rör sedan i mjöl och blanda tills du får en slät smet. Slå upp i en smord och bröad springform med löstagbar botten (ca 22 cm)
5. grädda 17-25 min i ugnen, kontrollera med en sticka, kladdkakan ska vara kladdig i mitten. Ta ut den och fördela nougaten och dajmkulorna jämt över kakan. Sätt in kladdkakan i ugnen igen i max 30 sek, precis så att nougaten smälter
6. Kyl ned och servera



Hallon och lakritskladdkaka:

14 bitar

3 ägg
175 g strösocker
200 g frysta hallon
190 g Kick lakritskola (10 st
fint hackade)
150 g smör smält
2 dl mjöl
1 krm salt
ströbröd

Gör så här:

1. Värm ugnen till 200 grader
2. rör ihop ägg, socker, Kick och hallon.
tillsätt det smälta smöret och rör ned
mjölet och salt.
3. Häll upp smeten i smörd och bröad form
med löstagbar botten.
4. Grädda i 16-25 min i 200 graders ugn,
kontrollera med sticka. Kakan ska vara kladdig i mitten-
5. Kyl ned och servera med vanlijglass eller vispgrädde.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fin blogg du har. =)

2009-02-21 @ 16:09:18
URL: http://mastekampa.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Va gott det ser ut!



Nej det är min pappa som har min lillebror.

Men jag är nog sladdisen på mammas sida :)

Min syster är 7år äldre än mig så det är några år ändå.



Vad mysigt ni fick det då :D

Själv sprang vi och bar möbler på kvällen och det är inte fullt så skoj!



kramar o ha en bra dag

2009-02-21 @ 17:06:23
URL: http://middemadde.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh gud vad gott! Tack det var en vit klänning jag hade under. Ja Brynäs vann, heja heja! Puss

2009-02-22 @ 11:38:00
URL: http://liwa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0